Solceller och laddstolpar ett framgångskoncept på Lindinvent!

På Lindinvent har man internt ett litet skämtsamt men ändå seriöst mantra; ”You can talk the talk but can you walk the walk?” Vad det egentligen innebär för Lindinvent är att man hela tiden ska göra skillnad, arbeta för miljö och hållbarhet och inte bara prata om det. 

Av Nilla Hedlund

Lästid 3 min

 

Att Lindinvents produkter är flertaliga vinnare av olika miljöpris är känt sedan länge. Vad man kanske inte känner till är att många fastigheter i Norden har prisbelönts och certifierats enligt olika miljöklassificeringar just för att de har ett system från Lindinvent. Fastigheter vars hyresgäster njuter ett perfekt inneklimat varje dag och där fastighetsförvaltaren kan övervaka och optimera systemet digitalt för att alltid göra det så energieffektivt som möjligt utan att det påverkar individen.

 

Det har alltid varit en vision för Mats Lindborg, VD och en av grundarna till Lindinvent, att vara så nära naturen som möjligt. Det fanns redan vid starten för 25 år sedan ett uttalat miljötänk och 2019 utökade man det ytterligare.  En ny bilpolicy tog form och klubbades igenom. Den innebar att man ska fasa ut alla företagsbilar med fossilbränsle. Dessutom ska alla de som kör i tjänsten köra på el i största möjliga utsträckning. Sagt och gjort. Förslaget mottogs med glädje bland de anställda och i februari i år rullade den första av Lindinvents elhybridbilar in på huvudkontorets parkering i Lund.

Vi bestämde oss för Volvo. Dels för att det är familjärt, pålitligt och står för säkerhet, dels för antalet olika modeller som erbjöds i sortimentet för laddhybrider. Vi har alla olika familjesituationer och en del behöver större bil, andra mindre. Tillsammans med vår marknadsavdelning tog vi fram olika förslag på stripe av bilarna som landade i att vi alla tyckte ”less is more” och höll oss till vår logo på sidorna och där bak. Det blev riktigt bra mot den vita lacken och ger oss det fräscha och enkla utseende vi vill nå.” förklarar Mats.

Mats Lindborg,
VD & grundare

Mats Lindborg

På frågan varför Lindinvent vill ses som ”enkla” och lite diskreta svarar Mats 

”Även om vi idag har en omsättning på nära 200 miljoner, 90 anställda på fem kontor i Sverige och närvaro i de nordiska länderna vill jag fortfarande se oss som små och enkla. Vi är ett familjeföretag med mjuka värderingar, finns till för våra kunder och vill inte vara för stora i rocken. Vårt varumärke ska vara synonymt med det.” Detta lyckas de med berättar Marknadschef Nilla Hedlund

 

Enligt de senaste mätningarna i de media vi annonserar i syns det tydligt att vårt varumärke är synonymt med kvalité, bra pris, miljötänk och god service. Siffror som bara blivit bättre med åren vilket är jätteroligt och helt klart följer den linje som Mats pratar om som synonymt med Lindinvent.

Nilla Hedlund,
Marknadschef, Lindinvent

Nilla Hedlund

 

Laddstolpar till personal och besökare

Elbilar behöver dock el. Vad är då bättre än att skaffa laddstolpar till personalens nya bilar? Mats och de övriga ägarna började kika på olika lösningar, gjorde ett antal beräkningar och hittade en lösning för att sätta upp stolpar både till gäster och personal. Systemet sköts via taggar från ett lokalt elbolag och personalen får en faktura för den el de har köpt. Men varför stanna där?

Takets döda yta förvandlades till solcellspark

”All el vi köper till Lindinvent är från förnybara energikällor. Det är viktigt för oss att använda naturens resurser för att spara energi och vi funderade på hur vi kunde bidra till dessa källor på bästa sätt. Med den nya bilflottan, laddstolparna och vår önskan om hållbarhet i kombination med en död takyta, blev 347 m2 solceller det självklara valet.” berättar Mats.

Och visst är det en bra idé! Den el som produceras via solcellerna brukas i huset och resten säljer man. Detta sker inte i något vinstsyfte utan för att man vill ge tillbaka. Att investeringen kommer att betala tillbaka sig om några år är inte det primära syftet. I sommar genererades det 320kWh närproducerad el per dag från solcellerna. Det som blev över efter försörjningen av huvudkontoret i Lund åkte alltså åter ut på elnätet.

”Vi har fyra andra kontor i Sverige där vi även där köper el från förnybara källor så på ett sätt kan man ju säga att vi försörjer även de med solcellerna här i Lund.” menar Mats.

Uppgiften och kallet det viktigaste

På frågan om visionen är att bli självförsörjande av el skrattar Mats och svarar att det hade varit fint men att solen inte alltid lyser lika skarpt ute som inne på huvudkontoret bland medarbetarna. 

”Det viktigaste är dock att vi gör det vi kan och det vi säger att vi ska göra. Vi har en uppgift, eller snarare ett kall, och den är att lämna över planeten till våra barn och barnbarn på ett sätt som vi inte behöver skämmas över.” avslutar han.

Lindinvent har än en gång bevisat att de verkligen ”walk the walk” och står som en självklar och stark stöttepelare för miljö och hållbarhet även på hemmaplan.